NOORD HOLLAND - Provincies Noord-Holland en Utrecht, gemeenten en vervoerders willen tot 2040 26 mobiliteitshubs ontwikkelen in de regio tussen Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Almere, ook wel de ‘Gooicorridor’ genoemd.
De mobiliteitshubs zijn plekken waar reizigers soepel kunnen overstappen tussen trein, bus, fiets, auto en/of deelvervoer. Samen vormen ze uiteindelijk een samenhangend netwerk dat het voor reizigers makkelijker maakt om met het openbaar vervoer te reizen. 17 samenwerkende partijen hebben nu een intentieverklaring getekend en spreken daarmee af een uitvoeringsprogramma op te zetten voor de eerste 13 hubs.
Beter bereikbaar
De hubs zorgen ervoor dat dorpen, steden, natuurgebieden en andere voorzieningen beter bereikbaar worden met het openbaar vervoer, fiets en deelvervoer. De hubs komen op logische plekken te liggen: bij bus- en treinstations, aan de rand van dorpen of steden, recreatieve bestemmingen en op plekken waar nu al veel verkeer samenkomt. Vaak zijn er rondom de hubs veel ruimtelijke- en economische ontwikkelingen. Afhankelijk van het soort hub is er ook ruimte voor bijvoorbeeld goede fietsenstallingen, laadpalen, deelvervoer, pakketpunten of horeca.
Gedeputeerde provincie Noord-Holland Jeroen Olthof: “Openbaar vervoer is inmiddels meer dan de bus en de trein zoals we die kennen. We werken toe naar een heel nieuw systeem van openbaar vervoer van verschillende soorten lijnen waar ook bijvoorbeeld deelvervoer en ov-taxi’s onderdeel van zijn. Zo willen we ervoor zorgen dat openbaar vervoer een goed en aantrekkelijke manier is om te reizen. De hubs vormen straks de ruggengraat van dit nieuwe ov-systeem. Dat nieuwe systeem is er niet van de een op de andere dag. Maar de stappen die we nu samen met de andere partijen in de Gooicorridor zetten, zijn wel de belangrijke eerste stappen naar dat toekomstbeeld.”
26 hubs
In de Gooicorridor zijn meer dan 150 overstapplekken onderzocht. Daaruit zijn 26 overstapplekken geselecteerd die worden doorontwikkeld tot mobiliteitshub om samen de basis van het toekomstige ov-netwerk in de Gooicorridor te vormen. Er komt nu een uitvoeringsprogramma om de eerste 13 locaties te realiseren:
- Station Baarn (streekhub/buitenpoort)
- Bunschoten P+R (corridorhub)
- Station Bussum Zuid (buitenpoort/wijkhub)
- Crailo (corridor- en wijkhub)
- Eemnes A27 (corridorhub)
- Station Hilversum (stadshub)
- Station Hilversum Sportpark (wijkhub met P+R)
- Station Hollandsche Rading (buitenpoort)
- Huizen Busstation (streekhub en TOP)
- Kortenhoef (wijkhub/streekhub en TOP)
- Muiden P+R (corridorhub)
- Station Utrecht Overvecht (stadshub)
- Zoekgebied Soesterlijn/A28 (buitenpoort)
3 soorten hubs
Er worden 3 soorten hubs gerealiseerd:
Netwerk van Buitenpoorten en TOPS (Toeristische Overstapplekken)
Dit zijn toegangspoorten tot recreatie en natuur. Deze hubs maken het voor bezoekers mogelijk om zonder auto natuur- en recreatiegebieden te bereiken.
Netwerk van corridor hubs
Corridorhubs liggen op strategische plekken langs de A1 en A27. Het zijn bestaande P+R- en carpoollocaties die doorontwikkeld worden tot volwaardige mobiliteitshubs. Deze overstapplekken richten zich op forenzen, zakelijke reizigers en bezoekers. Ze verlichten de autodruk op (snel)wegen en in de grote steden.
Netwerk van verstedelijkingshubs (stad- streek- en wijkhubs)
Dit netwerk voorziet vooral in de behoefte van bewoners en werknemers. Verstedelijkingshubs maken het mogelijk om vanaf de voordeur te kiezen voor OV, fiets of deelmobiliteit in plaats van de eigen auto of om op plekken te kunnen komen waar minder auto’s kunnen komen.
Wat er bij een hub moet gebeuren, verschilt per locatie. Inwoners en andere belanghebbenden worden betrokken bij de verdere uitwerking om de hubs zo goed mogelijke aan te laten sluiten bij de wensen van de gebruikers.
Over de Gooicorridor
De Gooicorridor is het gebied tussen de steden Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Almere. Het is een groene, veelzijdige regio waar mensen graag wonen, werken en recreëren. Tegelijkertijd zorgt de ligging tussen deze vier grote steden voor toenemende druk op wegen, ruimte en natuur. De regio groeit ook hard. Er komen 500.000 nieuwe woningen en veel werkplekken bij in deze regio. De grote wegen zijn al vol en druk en tegelijk ontbreekt de ruimte in steden Utrecht, Amersfoort en Amsterdam om het stijgende autogebruik een plek te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen makkelijk kunnen overstappen op andere vormen van vervoer, zoals bus, trein, deelvervoer of de fiets.
De partners die de intentieverklaring ondertekenen zijn de provincies Utrecht en Noord-Holland, ProRail, NS, de gemeenten Amersfoort, Baarn, Blaricum, de Bilt, Gooise Meren, Laren, Hilversum, Huizen, Soest, Utrecht, Wijdemeren, Regio Amersfoort en Regio Gooi en Vechtstreek.