HILVERSUM - Volgend jaar augustus moeten auto’s en fietsers door de nieuwe Alexiatunnel bij de Oosterengweg in Hilversum kunnen rijden. Er wordt dus met man en macht gewerkt om ervoor te zorgen dat alles op tijd klaar is.


Dit moment staat in het teken van het storten van beton. Het streven is om de grote vloer, die onder het spoordek loopt, nog voor de kerst klaar te hebben zodat deze tijdens het kerstreces goed kan uitharden. Om dat voor elkaar te krijgen, wordt er op weekdagen soms langer, of op zaterdag, doorgewerkt. In het nieuwe jaar worden de wanden voor de verkeersbuis verder afgemaakt. Daar rijden straks fietsers en voetgangers doorheen. Zij rijden dan bovenop de onderdoorgang waar de auto’s doorheen rijden. Als dit klaar is, wordt de beplating tegen alle tunnelwanden gemaakt. Achter deze wanden wordt de techniek voor bijvoorbeeld de verlichting en de blusleidingen verstopt.

Bij de aanleg van de Alexiatunnel gebruiken de aannemer 9 soorten duurzame betonmengsels. Beton bestaat uit cement, zand en grind. Bij het produceren van cement komt er veel CO2 vrij. Het cement wordt grotendeels vervangen door een restproduct dat overblijft bij de productie van staal. Zo wordt de CO2-uitstoot verminderd en wordt gebruik gemaakt van materiaal die anders zou worden weggegooid.