HILVERSUM - De Hilversumse bloemist Johan Hessing is dit jaar na Valentijnsdag overgestapt van Fleurop naar platform FloraNL. Hessing kreeg steeds meer bedenkingen bij de werkwijze, de restricties en de stijgende kosten van Fleurop. De werkwijze van FloraNL spreekt hem daarentegen veel meer aan.

De winkel van Hessing in het Hilversumse winkelcentrum Seinhorst bestaat al 18 jaar. Al die tijd en ook tientallen jaren daarvoor bij andere vestigingen was Hessing aangesloten bij Fleurop. "Ik merkte dat er steeds meer afstand kwam tussen Fleurop en mij als bloemist. Ze hebben een opgelegde manier van het leveren van de boeketten en ook hebben ze restricties voor het aannemen van bezorgingen tot twee uur 's middags. Ten slotte gingen de stijgende kosten mij steeds meer tegenstaan."

Hessing vindt dat Fleurop heel sterk is in het halen van orders uit de markt, maar hij is minder tevreden over het verdienmodel en de verplichtingen bij Fleurop.

"Het verdienmodel van FloraNL zit 'm in hun dienstverlening en tools en niet in de marge die bij de bloemist en klant wordt weggehaald. Daarom heb ik de keuze gemaakt om naar FloraNL te gaan. Voor mij is FloraNL het perfecte platform om mijn zakelijke en particuliere klant te bedienen, in de meest eenvoudige vorm. Het order- en facturatiesysteem zit goed in elkaar. De medewerkers van FloraNL communiceren met mijn klant, waardoor hun bestelomgeving op een zo efficiënt mogelijke manier wordt ingericht. Niks is te gek, er kan heel veel."

Directeur Ruud Steur van FloraNL is blij met de komst van Johan Hessing. "Uiteraard vind ik dat een mooie en ook een dappere stap. Het getuigt van goed overwogen nadenken. Als bloemist word je wellicht hier uiteindelijk beter van. Vaak moet je door het afscheid nemen van de verzendorganisatie een stuk omzet inleveren, zodat je je focus meer kan richten op je eigen klanten. Het betekent vaak één stap in omzet terug. Maar uiteindelijk kun je in rendement twee stappen vooruit zetten."

FloraNL was tot voor kort een collectief van samenwerkende bloemisten in Nederland. Door een rebranding is de focus nu gericht op de klant van de bloemist met als doel die klanten ook te vinden en rechtstreeks aan de lokale bloemist te verbinden. "We merken duidelijk dat de interesse hierdoor vanuit het bedrijfsleven toeneemt, Het rechtstreeks zaken doen met de lokale bloemist neemt in belangstelling toe", zegt Steur.